Botswana - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu Botswana - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu

Botswana

Door: destinationcapetown

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Jose

25 Maart 2011 | Namibië, Swakopmund

De tijd lijkt echt voorbij te vliegen en Capetown komt steeds dichterbij. De grenspost van Botswana is de beste die we ooit in afrika hebben meegemaakt.Snel en geen kosten voor het visum. Alleen ongeveer € 20,- voor de auto, maar dit bedrag is inclusief verzekering. Botswana heeft de grootste olifanten populatie ter wereld en na een paar km zien we al een bord lang de kant van de weg waar op vermeld staat dat de olifanten voorrang hebben op het overige verkeerd. ( Zonder dat bord stoppen we ook wel :-) ).
Het eerste wild park dat we in Botswana bezoeken is Chobe. Het is momenteel regentijd in Botswana en dat maakt het bezoeken van Chobe er niet gemakkelijker op. Grote delen van het park zijn veranderd in moeras of zeer zacht modder. We besluiten ons gedegen voor te bereiden en kopen een gids met een uitgebreide omschrijving van het park, inclusief de wegen ( paden). Het park heeft ongeveer de grootte van Nederland en word in de regentijd maar door weinig mensen bezocht.
Na een dagje rust, kleding wassen en voorbereiden staan we de volgende dag om 8 uur bij de entree van Chobe. Het eerste gedeelte rijden we langs de Choberivier en worden al snel verrast door enorm veel wild . Daarna word de weg slechter. Soms diep zand, soms diepe plassen, modder en zeer dichte begroeiing. Door de dichte begroeiing zie je de olifanten pas op het allerlaatste moment en we blijven het griezelig vinden als er opeens een olifant naast de auto staat. Op een gegeven moment ligt er een tak op de weg en besluit Jeffrey de tak te verwijderen, niet in de gaten hebbende dat er vanaf 5 meter een olifant het geheel rustig aan het bekijken is.
In de namiddag bereiken we de camping. We zijn de hele dag slechts 2 andere auto`s tegen gekomen. De douches en wc ruimtes bevinden zich in een “olifantveilige ruimte”. Het gebouw is alleen te bereiken door een smalle stalen deur in de betonnen omheining. Toen deze omheining er nog niet was vonden de olifanten het heerlijk om de douchekraan op te draaien en water te drinken. De deuren van de douche waren geen opstakel voor de olifanten, ze drukte de deuren er gewoon uit. We werden gewaarschuwd om in de nacht de auto niet te verlaten omdat er vaak leeuwen op het terrein rondlopen. We zijn in de nacht de auto niet uitgegaan...... een leeuw hebben we helaas die nacht niet gezien. Het begint in de nacht wel hard te onweren en regenen. We denken aan de volgende dag , we moeten het park ook nog uit en hebben nog een lange weg door het park te rijden waarvan we weten dat het in de regentijd zeer lastig begaanbaar is.
De volgende ochtend is het droog en beginnen we aan het tweede deel van het park. We zijn de eerste die dag die het park aan deze zijde bezoeken en na een paar kilometer worden de paden natter en natter en de plassen dieper en dieper. We rijden rustig ieder plas in. Gelukkig is de ondergrond zand zodat het niet glibberig is. De diepste plassen komen tot aan de bovenkant van de wielkassen en af en toe houden we de adem in....
Na 30 km worden de plassen minder diep en de weg weer beter te berijden. Alleen het aantal olifanten is ook weer toegenomen en meerdere malen worden we opgeschikt omdat er opeens weer een olifant uit de struiken komt rennen. Aan het einde van het park zitten er 4 african wild dogs aan de kant van de weg. Deze hadden we nog niet eerder gezien en zeker in de regentijd zijn deze niet gemakkelijk te spotten. We hebben geluk!. Als we het park later die dag uitrijden hebben we voor ons gevoel echt een “wild park” bezocht. Veel beesten, maar ook heel veel avontuur, soms een beetje eng, maar zeer bevredigend.
De volgende dag willen we de Okavango delta bezoeken. Het blijkt erg duur te zijn om de delta te bezoeken en niet mogelijk om dit met eigen vervoer te doen. We besluiten om naar de westkant van de delta te rijden, de zogenaamde Western Panhandle, en van daaruit de delta te bekijken. Voor ons is dit geen probleem omdat het op de route naar Namibie ligt.
We lezen over een mooie camping aan de rand van de delta, dat lijkt ons wel wat. In de gids staat er wel bij dat deze alleen te bereiken is met een 4x4 auto en die hebben wij. Het water in de delta staat zelfs voor in de regentijd hoger dan normaal het geval is. De weg naar de camp-site is er eentje om niet snel te vergeten. Door het hoge water is de plek bijna niet te bereiken en rijden we soms honderden meter door ondergelopen landschap. Gelukkig is de weg wel aangegeven door houten paaltjes die in het water staan. Op de droge stukken zien we ook geen sporen van andere auto`s maar we besluiten wel verder te rijden. Uiteindelijk bereiken we de camping. Schitterend gelegen aan de Okavango delta.s`Avonds is er veel onweer en regen en we vragen ons een beetje af hoe we de volgende dag de camping weer kunnen verlaten gezien de hoeveelheid water. De eigenaar vermoed ook dat hij de camping binnenkort moet sluiten omdat het alleen nog maar per bootje te bereiken is.... slaap lekker !!!
De volgende dag is het schitterend weer en varen we twee uur over de delta. Ook hier komen we totaal geen andere mensen tegen. We zien weinig wilde dieren maar die zijn ook in de regentijd bijna niet te spotten. Wel veel vogels en een paar jonge krokodillen. Ondanks dat er veel nijlpaarden in de delta zich huisvesten hebben we geen nijlpaarden gevonden.
In de middag verlaten we de camping en rijden terug naar de hoofdweg. Zoals wel vaker is de terugweg minder eng dan de heenweg omdat je het terrein kent en zodoende niet meer verrast kan worden door te diep water.
We staan in de namiddag aan de grens van Botswana. Wederom verlaten we een land waar we nog lang niet op uitgekeken zijn. Het land is erg schoon, leeg en de mensen zijn aardig. Chobe vonden we echt fantastisch!!