Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu Zuid Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu

Zuid Afrika

Door: destinationcapetown

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Jose

09 April 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

En dan zijn we in het tiende Afrikaanse land aangekomen, tevens het laatste van deze reis: Zuid-Afrika. Bij Mata Mata gaan we de grens over om meteen het Kgalagadi Transfontier National Park in te rijden. Dit park ligt in Zuid-Afrika en grenst aan de ene kant aan Namibie en aan de andere kant aan de Kalahari woestijn in Botswana. We kunnen hier nog niet officieel Zuid-Afrika in, dat kan alleen als we het park weer uit gaan. De volgende dag vernemen we ook dat we verplicht 2 nachten in het park moeten blijven, de rede hiervan ontgaat ons geheel en we zijn er in eerste instantie ook behoorlijk boos over. Maar ja........ afrikaanse regels moet je opvolgen.
Aangezien we de nightdrive in South Luanga geweldig vonden besluiten we om dit hier weer te doen. We zien verschillende dieren, maar de echte jagers zoals leeuwen en luipaarden zien we helaas niet, daar gaan we de volgende dag met daglicht dan maar naar op zoek.
‘s morgens tijdens het ontbijt worden we vermaakt door de grondeekhoorns, die beestjes zijn zo grappig dat je er wel uren naar kan kijken. Uiteraard doen we dat niet, we gaan op zoek naar de wilde dieren. Op het moment dat we van de campsite willen vertrekken komt er een kudde wildebeesten aangelopen om bij de poel te drinken, die gaan natuurlijk eerst op de foto. Eenmaal onderweg zien we al snel vele gemsbokken, niet voor niets is het park ook bekend onder de naam Gemsbokpark.
Verder zien we ook veel spiesbokken, rode hartebeesten, wildebeesten, een eenzame giraffe, struisvogels en verschillende andere vogels waaronder een gele valk.
We verbazen ons weer over de gigantisch grote nesten die we in de bomen zien hangen, deze zijn van wevertjes die zich hierin huisvesten met tientallen tegelijk. Deze nesten zagen we onderweg ook al op elektriciteitspalen als er geen bomen in de buurt waren. Rustig rijden we verder door het park en vinden dat we eigenlijk te weinig wild zien. Dan staat er ineens een grote kudde spiesbokken, gemsbokken en wildebeesten op de weg, het ziet er niet naar uit dat ze zomaar opzij gaan dus wij wachten maar af totdat ze ons door willen laten. We rijden verder naar een waterhole in de hoop daar nog meer wild aan te treffen, dit viel helaas tegen dus rijden we weer door. Opeens raakt Jeffrey in extase.......... hij heeft leeuwen gespot!!!!!!!!! Bijna waren we eraan voorbij gereden, maar Jeffrey ving er een glimp van op in de spiegel. We konden uitgebreid foto’s maken van de leeuw en leeuwin want wij waren de enige die erbij stonden. Het blijft wel een beetje eng als zo’n leeuw je recht in de ogen kijkt op een afstand van een paar meter. De leeuwin werd als eerste wakker en was duidelijk in de stemming. Ze kon niet van de leeuw afblijven en bleef hem maar kopjes geven. De leeuw ontwaakte wel maar bleef stoicijns voor zich uitkijken. Uiteindelijk gingen ze gezamenlijk water drinken bij het nabij gelegen poeltje maar tot verder aktie is het niet meer gekomen, ondanks alle versierpogingen van de leeuwin. Omdat we meer dan een uur naar de leeuwen hebben gekeken moeten we snel verder rijden naar het camping in het park. Het is verboden om na zonsondergang zelfstandig in een wildpark te rijden. Onderweg worden we opeens aangehouden. Er staat een eekhoorn rechtop op de weg en weet van geen wijken. We rijden een stukje naar achteren om langs de eekhoorn te rijden maar deze weet niet hoe snel hij weer recht voor de auto moet gaan staan. Een klein beestje van nog geen kilo en 30 cm groot weigert een auto van meer dan 3000 kg te laten passeren. Uiteindelijk lukt het ons om het aan groodsheidswaanzin lijdend eekhorentje te passeren en bereiken we precies voor zonsondergang de camping. Uiteindelijk zijn we toch blij dat we nog een overnachting in het park hebben anders hadden we er voor 16.00 uur al uit moeten zijn en hadden we de leeuwen gemist.
De volgende ochtend gaan we eerst naar de grenspolitie en de douane voor de benodige stempels voor Zuid-Afrika. In 2 dagen rijden we naar een camping zo’n 20 km voor Cape Town, vooral het laatste gedeelte rijden we langs de beroemde wijnvelden van o.a. Stellenbosch.
De bedoeling was om een dagje op de camping te relaxen en daarna door te gaan naar Kaapstad, maar we waren te nieuwsgierig en zijn die dag al een kijkje gaan nemen. Ondanks dat er miljoenen mensen in cape town wonen is het er zeer relaxed. Overal straatmuzikanten, terrasjes, winkeltjes en geheel geen verkeersoverlast. Tevens is het er enorm schoon in vergelijking met veel andere afrikaanse steden.Het enige nadeel aan de stad is dat het afrika-gevoel ver te zoeken is, je voelt je eerder in Europa of Amerika. Maar toch vinden we Cape Town een heerlijke stad
Over een paar dagen gaat de auto op de container en we zoeken een hotel met een grote parkeerplaats waar we de auto kunnen ombouwen zodat hij in de container past. De dakkoffer en het reservewiel moeten van het dak af en in de auto zelf worden opgeborgen omdat de auto anders te hoog is. Het kost ons enige moeite om de koffer in de auto te krijgen maar na 3 uurtjes werk is de auto klaar.
Na 20.000 km afgelegd te hebben brengen we de auto vroeg in de ochtend naar de container terminal. We worden geholpen door Peter en daardoor zijn alle formaliteiten een fluitje van een cent. In het begin van de middag zijn we klaar en brengt Peter ons keurig naar ons hotel.
Het is vreemd om geen auto ter beschikking te hebben. Na 3 maanden is de auto tevens ons huisje geworden die we altijd bij ons hadden. We voelen ons voor het eerst onwennig in Afrika.
Toen we de auto nog hadden hebben we een dagje de omgeving van Cape Town verkend. Kaap de Goede Hoop en de pinguin kolonie in Boulder hebben we o.a. bezocht. Kaap de Goede Hoop is het meest zuidwestelijk puntje van Afrika. Helaas hebben we geen tijd om naar het meest zuidelijke punt te gaan, dat is voor een volgende keer :-)
In Cape Town is veel te doen, 2 dagen doen we een city-tour met de bus waarbij we de botanische tuinen van Kirstenbosch en het World of Birds bezoeken. Uiteraard gaan we met de kabelbaan de Tafelberg op om daar te wandelen en te genieten van het uitzicht over Kaapstad.
Het V&A Waterfront met de hele grote shoppingmall Victoria Wharf is een heel gezellige winkel en uitgaansgelegenheid waar je uren kan vertoeven, dit doen we dan ook.
We hebben onze tickets geboekt voor maandag 11 april vertrek, dus we hebben nog 2 dagen om nog meer van Kaapstad te zien wat we nu ook snel gaan doen
Later meer............

• 09 April 2011 - 19:47

Wil:

Hallo M&J
    Ja aan alle leuke en mooie dingen komt een eind............maar jullie hebben een geweldig reis gemaakt en ik heb genoten van de verhalen!!!!
    Geniet nog de laatste dagen en voor straks een goede reis/vlugt terug naar het kleine Holland.

Marie rust lekker uit als je thuis bent en ik zie je weer op het werk en Jef succes straks weer in de winkel.
    Jullie hebben een geweldig tijd gehad om op terug te kijken!!!!

Groetjes.

• 10 April 2011 - 20:42

Dènis:

En morgen is het dan alweer zover.
    De tijd is weer voorbij gevlogen en ik kan me voorstellen dat jullie er (wederom) nog lang niet uitgekeken waren.
    Wie weet nog een keer een vervolg.......?
    Goede terugreis in ieder geval en bedankt voor het delen van jullie avonturen met ons.

Gr. Dènis

• 11 April 2011 - 06:15

Coby:

Hallo Jef en ook Jose

Wat was het weer mooi om al die foto`s te bekijken en vooral voor jullie zal het een bijzondere reis zijn geweest en de tijd is denk ik daarom ook omgevlogen.
    Het zal vreemd zijn om weer terug in Nederland te zijn na zo`n mooie reis.

Wens jullie een goede vlucht terug en tot ziens.

• 11 April 2011 - 12:23

Lennart En Babs:

Wereld-reizigers,

Wow wat een ervaringen, om nooit te vergeten!
    3 maanden over zee en land en vandaag ... in de lucht en straks weer in Nederland. Het is echt Lente hier dus dat is een pluspunt voor jullie.

Bedankt voor jullie avonturen, waren we er toch een beetje bij.

Welkom thuis!
    Lennart, Vera, Rens en Babs

• 12 April 2011 - 10:53

Lisette:

Hoihoi

Welkom thuis Marie en Jeffrey!
    Wat een supermooie reis was dit weer die heerlijke reisverhalen en hele mooie foto's opgeleverd heeft. Werk aan de winkel Marie, om er weer een mooi fotoalbum van te gaan maken, en een boek met de reisverslagen natuurlijk.
    Nog even een paar dagen bijkomen en dan zien en horen we je snel weer!

Groetjes