Ethiopie eerste deel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu Ethiopie eerste deel - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu

Ethiopie eerste deel

Door: destinationcapetown

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Jose

16 Februari 2011 | Kenia, Nairobi

Ethiopië 08-02-2011

Op dit moment zitten we bij Wim’s Holland House in Addis Abbeba, de hoofdstad van Ethiopië. Vanmiddag hebben we genoten van een ethiopisch broodje kroket.....mmmm
We hebben al veel van Ethiopië gezien, het is een prachtig bergachtig land met een overweldigend mooie natuur.
Vanaf de grens zijn we meteen doorgereden naar Gorgora. Hier is een camping met lodges aan het Lake Tana dat gerund word door een nederlands stel, Tim en Kim, Zij doen dit in het kader van een project voor 5 jaar om de mensen te leren hoe ze zoiets moeten runnen, na deze 5 jaar moeten ze het zelf kunnen en houden Tim en Kim alleen nog toezicht. We stonden hier heerlijk en vonden dat we wel eens een rustdagje verdient hadden. En ja .... rustdag betekent wasdag !!!!!!! Zoals het bij de locale gebruikelijk is wassen wij ook onze kleren met water uit het meer tot de laatste 4 shirts, toen stonden de koeien in het water op de plek waar wij het water vandaan haalde. Op dat moment besloten we maar om te stoppen met de was te doen.
Twee nachten op dezelfde plek is weer genoeg voor ons, dus op naar de volgende plek, het plaatsje Debark. Een rit van 200 km over een gravelweg waar we 6,5 uur over hebben gedaan. Op deze weg was onze eerste kennismaking met de vervelende eigenschappen van veel ethiopiers: constant vragen om geld of pennen en met stenen gooien. Vantevoren hadden we hier al over gelezen, maar onze eerste dag in Ethiopie hadden we dit nog niet meegemaakt. Helaas werden we er op deze weg naar Debark niet goed van, het aller vervelendste was nog een steen die de auto beschadigde waarbij we nog geluk hadden dat ie net naast het raam kwam, anders had die eruit gelegen.
Vanuit Debark zijn we onder begeleiding van een gids en een gewapende scout (deze is vanuit de overheid verplicht en was niet vanwege de stenengooiers, wat we ook wel een goed idee hadden gevonden) een halve dag in de Simien Mountains gaan rijden. Een fantastisch mooi gebied met als hoogtepunt twee keer een grote groep Gelada bavianen. Geweldig om tussen deze grasetende bavianen te lopen zonder bang te zijn dat ze op je rug springen of iets afpakken, ze blijven gewoon rustig dooreten en kijken af en toe eens naar jou alsof jij het aapje bent. En het hoogste punt dat we gehaald hebben is 3321 meter
In de middag zijn we terug gereden naar Gonder, onze gids wilde graag met ons meerijden naar Gonder, uiteraard vonden we dat geen probleem, dit hield het vragen naar geld en pennen ook wat af.
Na Simien Mountains op naar onze volgende highlight: Lalibela. Hier hebben we wederom onder begeleiding van een locale gids enkele van de monolitische kerken bezocht waar het plaatsje om bekend is. Het bijzondere van deze kerken is dat ze uit de rotsen uitgehouwen zijn. Veel dingen zijn herkenbaar vanuit de katholieke kerk en worden hier symbolisch weergegeven. Door de plaatselijke bevolking worden deze kerken nog steeds als kerk gebruikt en zijn ze niet alleen een toeristische attractie. En dat was niet ons laatste trouwfeest van deze dag.
Op de weg naar Lalibela en de weg die we de volgende dag richting Addis Abeba nemen worden we gek van het gevraag naar pennen en geld. Toen er weer een steen of stok tegen de auto kwam is Jeffrey heel boos geworden en heeft een paar ettertjes het misschien wel afgeleerd door kwaad uit de auto te stappen en ze achterna te gaan. Doordat bijna iedereen hier met een stok loopt te zwaaien komt het vaak ook agressief over, we zijn blij als we de off-road kunnen verlaten en over het asfalt door kunnen rijden. Bij Lake Hayk overnachten we. Dit blijkt op zondag (de dag dat wij er dus zijn) een favoriete plek te zijn om te trouwen. Hier waren we dus getuige van ons tweede, derde en vierde trouwfeest van die dag. Helaas waren de festiviteiten om zeven uur al afgelopen. Het personeel was nog wel zo vriendelijk om voor ons een heerlijke maaltijd te maken.
Ondertussen zitten we in dubio of we nog wel zin hebben om naar de Omo vallei te gaan, dit is de plaats waar de Mursi stam leeft oftewel de schotellipstam.
We hebben het een en ander gelezen hierover en maken hieruit op dat het een wel heel erg toeristisch attractie is. Gezien onze ervaring met wegen die naar toeristische attracties gaan hebben we hier weinig zin in. Eigenlijk willen we Ethiopië zo snel mogelijk verlaten, wat we eigenlijk wel jammer vinden omdat het een heel mooi land is . Het is heel jammer dat veel Ethiopiërs zelf niet beseffen wat voor negatief beeld ze creëeren door toeristen constant om geld of pennen of wat dan ook te vragen en daarbij ook nog eens het stenen gooien maakt het geen prettig land om in te reizen. Over een paar dagen hopen we in Kenia te zijn, morgen rijden we verder richting Kenia. Dit hopen we te bereiken zonder nare ervaringen.
We reizen in een behoorlijk snel tempo en hebben nog niet veel mogelijkheden of tijd gezien om onze ervaringen te beschrijven, maar we proberen het zo goed mogelijk bij te houden en af en toe een berichtje te plaatsen
Later meer.......

• 17 Februari 2011 - 10:29

Sonja:

Hallo.....,

Ik lees wel dat jullie het goed naar je zin hebben,
    en wat een gave foto's, maar eh Marie dat heb je me nooit vertelt dat je daar zoveel "familie" hebt wonen (hihi)

Nou geniet ervan en tot het volgende verslag.

Groetjes Sonja

• 18 Februari 2011 - 10:04

Dènis:

Hey, jullie beleven weer genoeg avonturen zo te lezen.
    Gelukkig grotendeels met veel plezier en genoegdoening.
    De foto`s laten wederom zien hoe mooi het daar eigenlijk wel niet is!!

Ik zou zeggen blijf foto`s nemen en blijf schrijven, dan kunnen wij van hieruit ook nog een beetje mee genieten ;)

Gr. Dènis

• 20 Februari 2011 - 03:36

Wil:

Hoi reizigers,

Wat een verhalen en avonturen zeg.............geweldig om dit allemaal te beleven en prachtige foto's. Leuk om zo mee te kijken en te zien wat jullie beleven op jullie expeditie!!!!
    Blijf jullie volgen en nog veel fun en hopen maar dat er niet veel stenen gooiers meer komen.

Goede reis verder.

Groetjes Wil

• 20 Februari 2011 - 13:00

Ad En Marion:

Hoi Jose en Jeffrey,

Wauw ,geweldig om jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken.
    Wij zien dit alleen op tv en jullie in het echt. Behalve Kenia, Mombassa en Nairobi, dat heb ik ook in t echt mogen zien, de mooiste reis van mijn leven (tot heden).
    Zo meteen gaan we koffie drinken bij Ad en Riet, wij eten jou gebakje wel op Jose.
    Geniet er heel veel van en pas goed op elkaar.....

Groetjes Ad en Marion

• 23 Februari 2011 - 17:12

Coby:

Hoi Leuk weer wat van jullie reis te vernemen. Zoals iedereen al zegt mooie foto`s en jullie
    genieten hoop ik zeker ervan. Weet niet hoe het weer daar is momenteel maar wij hebben vandaag weer wat sneeuw.

Wil jullie nog veel reisplezier wens en tot wederhoren.

Groetjes Coby

• 24 Februari 2011 - 18:19

Ome Jac Uit Boal:

Jose en Jeffrey
    O wat ben ik jaloers op jullie.Wat zou ik er graag bij zijn.Maar jammer genoeg mag ik niet meer zo lang van huis van Fien.Wij zijn twee keer in Kenia geweest en hebben daar ook veel gezien tijdens safari. Echt de moeite om zo tussen de wilde dieren te leven. Ook de mensen in Kenia,tenminste in het binnenland zijn zeer vriendelijk.Schooien doen ze alleen maar aan de kust. Hier zijn ze al zo verpest door de toeristen,dat ze niet beter weten.dus de manier om gemakkelijk aan geld te komen.Ik hoop dat jullie nog veel leuke,maar vooral mooie dagen te wachten staan.Verder nog de groeten en tot wederhoren.
    groetjes ;Ome Jac en Tante Fien