Serengeti en Ngorogoro - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu Serengeti en Ngorogoro - Reisverslag uit Tanga, Tanzania van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu

Serengeti en Ngorogoro

Door: destinationcapetown

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Jose

25 Februari 2011 | Tanzania, Tanga

Tanzania

Nu gaat het gebeuren, we gaan naar 2 echte superhighlights in Tanzania: Serengeti en Ngorogoro Crater. Onze verwachtingen zijn hoog en niet onterecht.
Na een heel soepele grensovergang waar we ook ons visum voor Tanzania aan konden schaffen (tegen betaling van $ 50 p.p.) rijden we richting ingang van de Serengeti. Van andere overlanders hadden we geleerd dat je op moet letten hoe laat je het park in gaat omdat je betaald voor 24 uur, blijf je er te lang in dan kan je weer voor 24 uur betalen. Wij vonden $ 200 voor 1 keer 24 uur wel genoeg, dus zijn we om 14.00 uur het park ingegaan.
Op de GPS stond een leuke route langs een meertje, wij hadden het idee dat we daar wel veel dieren zouden zien. En dat klopte.......... een invasie tseetsee vliegen in de auto en die steken echt heel gemeen. Terwijl we probeerde de vliegen uit de auto te krijgen stond er 20 meter verderop een boze buffel te briessen, wat waren we blij dat we in de auto zaten en rap door konden rijden en gelukkig niet vast kwamen te zitten in de modder. Verder hebben we heel veel zebra’s gezien en ook giraffen, olifanten, gnoe’s, antilopen, thomson gazelle’s, struisvogels. De nacht brengen we door op een campsite in het park, helaas horen we ‘s nachts geen leeuwen brullen of olifanten trompetteren.
De volgende dag vertrekken we op tijd zodat we volop onze tijd in het park kunnen benutten. Vandaag begint te dag met een aantal olifanten die de weg oversteken, wij hebben niet het idee dat voor hen de voorrangsregels gelden dus wij wachten maar geduldig tot ze oversteken. Maar wat doe je als de olifant gewoon blijft wachten tot je door rijdt????? Tsja dan rij je toch maar stoer door en ben je blij dat ie is blijven staan.
We beginnen ons al wel meer rangers te voelen. Voor zover we kunnen zien zijn wij de enige buitenlandse auto in het park, de rest zijn allemaal Landcruisers van touroperators met witte toeristen en een local chauffeur/gids. De gidsen vinden het ook wel grappig dat wij daar gewoon zelf rondrijden en eentje zegt ons zelfs om hem te volgen als we een luipaard willen zien. De gidsen houden elkaar namelijk op de hoogte waar de bijzondere dieren zoals leeuwen, luipaarden enz zitten. Een luipaard spotten valt niet mee, vaak liggen ze in een boom te slapen overdag en zie je ze amper liggen, we moesten er dan ook echt op gewezen worden waar dat ie lag.
Maar het leukste is toch wel als je zelf bijzondere beesten spot en dat hebben we gehad met een cheetah en 2 leeuwinnen. De cheetah was rustig langs de kant van de weg aan het wandelen toen wij er langs kwamen en dan ben je heel verbaasd dat dat beest daar zomaar ineens loopt. De leeuwen lagen prachtig op een rotsblok de boel in de gaten te houden.Een uurtje daarvoor was opeens de raam van de auto uit de sponing gevallen waardoor deze niet meer dicht kon. Omdat we toch nog wel samen verder wilde reizen heeft Jeffrey de raam met ducktape dicht gemaakt en ‘s avonds gemaakt.
Uiteraard waren we in de Serengeti op zoek naar de grote kudde gnoe’s die hier door het park trekt. Inmiddels hadden we nog een uur om het park uit te gaan en nog niet de verwachte grote kudde gnoe’s gezien. Helaas moesten we nu toch naar de uitgang en verlaten we Serengeti om 13.45 uur
Als je Serengeti uit komt ga je meteen het Ngorogoro Conservation Park in, en moet je weer betalen. Omdat wij ook de krater in willen moeten we $ 400 betalen. Het park mag je weer 24 uur blijven en in de krater zelf mag je maximaal 6 uur in onder begeleiding van een gids.
Als we om 3 uur het park inrijden zien we naar een paar kilometer enorme aantallen gnoes. Zover we kunnen kijken gnoes, samen met de zebra`s. We rijden ongeveer 60 km verder naar de rand van de krater. Het landschap verandert enorm.. De vlaktes zijn verdwenen en maken plaats voor heuvels en meer bos. Ook hier zijn nog vele gnoes te vinden.
We overnachten op een heerlijke plek op de campsite op de rand van de krater. De volgende morgen vertrekken we met de gids vroeg naar de krater. Na een volgens de boekjes zeer steile afdaling, maar voor ons een gematigd steile afdaling, zijn we dan eindelijk in de krater zelf. Je waant je hier in een enorme dierentuin waar de beesten gewoon los rondlopen. Al vrij snel zien we een leeuwin beschut liggen slapen, ze zal het wel druk hebben gehad afgelopen nacht.
In een kort tijdsbestek zien we olifanten, hyena’s, gnoe’s, nijlpaarden, neushoorns, pelikanen, gazelles, antilopen enz enz
Doordat we de neushoorn hebben gezien hebben we de zogenaamde Big Five al gezien: olifant, luipaard, buffel, leeuw en neushoorn. Giraffen komen in de krater niet voor omdat de wanden te steil zijn voor hun lange benen.
Ondanks dat de afgelopen 2 parken heel duur waren om te bezoeken zijn we ontzettend blij dat we het gedaan hebben, het was een geweldige ervaring die je nooit meer vergeet.
De volgende dag krijgt de auto alle aandacht en wordt ie gewassen, olie ververst en krijgt een kleine beurt, hierna loopt ie weer als een veertje.
Na een nachtje in Arusha geslapen te hebben zijn we naar Tanga vertrokken. Onderweg hebben we nog een vrij goed zicht op de Kilimanjaro, hoewel het onderste gedeelte in de mist ligt zien we toch de top heel goed.
Morgen gaan we richting Malawi, maar we doen in Tanzania nog 1 wildpark aan.
Later meer...........

• 25 Februari 2011 - 15:34

Ans:

Hallo,

Bedankt voor dit reisverslag
    Geweldig de indrukken die jullie maken.
    Wat een pracht reis .
    Wens jullie eel veel reisplezier.
    groetjes Ans

• 26 Februari 2011 - 13:21

Martijn Blankestijn:

He hallo, wat een geweldige foto's.

Heel erg indrukwekkend. Kan me voorstellen dat het hele indrukwekkende dagen zijn geweest.

Veel plezier in die paar kilometers nog naar Zuid-Afrika ;-)

Groet,

Martijn

• 26 Februari 2011 - 18:38

Pris Henk En Kids:

hallo rare vogels (ha ha ha ) Wat een prachtige fotoos maken jullie ,was je uit gestapt bij die foto van die leeuwin zo mooi dicht bij .We zijn blij dat het zo goed gaat met jullie.Hier ook alles goed.nou dikke kus van ons allemaal en we missen je

• 26 Februari 2011 - 21:21

Wil:

Hoi reizigers,

Wederom weer een geweldig verslag en wat gaaf wat jullie allemaal zien en meemaken...........de foto's geven een goed beeld van je verhaal. Echt super voor jullie dat alles tot nu toe zo goed veloopt.
    Heerlijk genieten en een fijne verjaardag!!!!
    Tot het volgende verhaal.

Groetjes Wil

• 27 Februari 2011 - 08:35

De Haantjes:

Hey luitjes,

Wederom een geweldig verslag en ontzettend mooie foto's.
    Zo te merken hebben jullie het ontzettend goed naar jullie zin,
    geniet er nog van.

En Marieke,
    Natuurlijk van harte gefeliciteerd !!!

• 27 Februari 2011 - 10:01

Tanteke:

Er is er EEN jarig hoera hoera,dat kun je wel weten want zij is weer WEG!!
    Profiat met je zoooooveeelste verjaardag(47) tochof een minder.
    Een heel fijne verjaardag vandaag tussen de beesten en het zand.
    Als je terug bent zet dan de wijn maar koud,want anders wordt hij veel te oud!!!!!!
    Profiat en de groetjes van Tanteke en haar halsband.
    houdoe

• 27 Februari 2011 - 10:16

Ingrid/Ivo:

Hee Marie, van harte gefelicklapstaart met je verjaardag. Een bijzondere verjaardag daar in de bush bush. maaaaaaaaar verjaren doe je ieder jaar, zo'n reis misschien once in a lifetime. Wat een mooie foto's en mooie verhalen. Njoy !!, Enne Jeff jij natuurlijjk ook van harte met je reisgenootje.
    Nog veel fun voor de rest vd reis. Dikke kus

• 27 Februari 2011 - 10:41

Meerle:

Hey Jose,

X Van harte gefeliciteerd met je verjaardag X en nog veel goede gezonde gelukkige jaren gewenst met veel mooie vakanties X
    Wederom mooie verhalen en prachtige foto's.

Groetjes Ad en Marion

• 27 Februari 2011 - 10:58

Jos:

Hieperdepiep (niet meer zoooooooooooo jong, toch?)
    Proficiat!

• 27 Februari 2011 - 11:44

Marijke:

Hallo reizigers,

Marie-Jose van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Geweldig zo,n reis en wat een mooie foto's en verslagen. Super.
    Nog veel reisplezier.

Groetjes Marijke

• 27 Februari 2011 - 12:05

Gefeliciteerd:

Hoi Jose

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, dit jaar niet vergeten en niet te laten, pfffff.
    Ik ga zo weer even je reisverslag lezen, want ik ben net wakker, dus eerst een bak koffie naar binnen werken.
    John en ik wensen jou/jullie een fijne dag, en wij drinken hier een borrel op het strand op jou gezondheid.

Liefs John en William

• 27 Februari 2011 - 12:46

Ad Riet Sjoerd Koen:

zusje proficiat we je verjaardag ik weet niet de hoeveelste we zijn de tel kwijt he Jose.
    feestje bij thuiskomst???
    heel mooi het reisverslag en de foto's.

• 28 Februari 2011 - 08:01

Sonja:

Hey Marie,

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!

Groetjes Sonja

• 28 Februari 2011 - 09:09

Ad Van Gurp:

Hallo MJ,

Leuk om al je verslagen te lezen. Zeker de dagen met het bezoek aan de 2 parken lijkt mij geweldig. Een beetje jaloers ben ik wel. Als ik hier rond mij heen kijkt zie ik alleen maar "saaie" mensjes terwijl jij de mooiste dieren voorbij zie komen.
    Nog gefeliciteerd met je verjaardag; de XX komen nog wel als je terug bent.
    Nog veel reisplezier toegewenst.

Ad

• 07 Maart 2011 - 22:47

Dènis:

Super mooie foto`s weer!!
    Vooral die van het luipaard in de boom :)

Gr. Dènis