Egypte - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu Egypte - Reisverslag uit Aswan, Egypte van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu

Egypte

Door: destinationcapetown

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Jose

23 Januari 2011 | Egypte, Aswan

23-01-11
Niet te geloven dat we al bijna 2 weken onderweg zijn. Gisteren hebben we de ferry naar Sudan geregeld en morgen vertrekken we naar Wadi Hafi in Sudan.
De reis door Egypte is voorspoedig verlopen. We zijn een dag eerder (zaterdag 15-01-11)aangekomen omdat de ferry vanuit Venetie rechtstreeks naar Egypte vaarde ipv eerst naar Syrie. Wij vonden dit uiteraard niet erg. Om 16.00 uur zijn we in Alexandria aangemeerd. Na een lange maar goed gestructureerde grensafwikkeling konden we rond 21.00 uur. Wel hebben we een extra brandblusser van 2 kg moeten kopen, want 1 kg was niet voldoende... for our own safety volgens de politie.
Nadat we het haventerrein verlieten kwamen we direct in een totaal andere wereld. Vele auto’s zonder licht en heftig toeterend, bergen afval, smalle straatjes en de kenmerkende Arabische hectiek op straat. Samen met Peter en Traudl reden we naar de campsite in Alexandria, slechts 7 km verwijderd van de haven. Daar aangekomen bleek er van een campsite geen sprake te zijn, alleen een archeologische opgraving (foutje tracks4Africa). Na kort overleg hebben we besloten om maar meteen door te rijden naar Caïro. Een rit van ongeveer 200 km. Ook hier bleek de campsite verdwenen te zijn, uiteindelijk hebben we rond 3 uur in de nacht na een komische rit door Caïro toch nog een slaapplek gevonden bij iemand op het erf. De volgende dag zijn we met licht nog eens gaan zoeken naar de campsite en kregen hem zowaar toen wel gevonden. Bleken we ‘s nachts voor de verkeerde poort van de campsite te hebben gestaan, de goede was 20 meter verder en onherkenbaar als campsite.
‘s Avonds zijn we naar een indrukwekkende sound and light show bij de piramides van Giza geweest. Nadat we het visum van Sudan hadden geregeld zijn we op dinsdag (18-01) vertrokken richting Luxor via de Western Desert. Vooral om de prachtige witte woestijn met de unieke rotsformaties te bezoeken. Hier vond Jeffrey dat het tijd werd dat ik ook offroad moest rijden. De weg was tot zover redelijk goed voor een groentje, echter na 500 meter veranderde de harde ondergrond in mul woestijnzand. 10 meter verder stonden de wielen stevig vast in het zand en had ik weer ff genoeg van offroad rijden. Gelukkig reed Jeffrey daarna ook nog een keer vast en moesten we graven en de bandenspanning verlagen.
Na toch wel een heftig ritje door de woestijn hebben we het asfalt weer bereikt en konden we onze weg richting Luxor vervolgen waar we donderdagavond aankwamen. Mooi op tijd om de Sound and Light show bij de tempel van Karnak te gaan bekijken.
Toen we na deze show terugkwamen op camping Reiziky kregen we daar een overheerlijke egyptische maaltijd voorgeschoteld. Op deze camping midden in Luxor vertoefde ook een groep van ongeveer 60 fietsers van Tour d’Afrique, zij fietsen in 4 maanden van Caïro naar Kaapstad. We hebben er nog over gedacht om met hen mee te fietsen, maar we konden de auto niet zomaar achterlaten in Egypte :-)
Vrijdag hebben we een bezoek gebracht aan de Valley of the Kings, Indrukwekkend maar erg toeristisch net als heel Luxor overigens. ‘s middags hebben we onze tocht vervolgd naar Aswan. In de GPS stonden 2 campings vermeld dus wij denken dat kan niet missen, wat blijkt.......... ook deze waren verdwenen. Toen zijn we maar voor de deur van de toeristen- en antiek politie gaan staan. Hier is ook het kantoor waar we de ferry voor Sudan moeten regelen
De volgende dag kwamen er nog 3 overlanders aan die ook met de boot mee wilde. Wij en een engelse auto kregen meteen de toezegging dat er plaats was voor de auto op barge die apart van de personenferry vaart. De andere 2 moeten de volgende dag terugkomen omdat niet zeker is of er plaats is.
Omdat we met onze eigen auto zijn moeten we eerst wat dingen regelen om Egypte te mogen verlaten. Voordat we een ticket krijgen moeten we eerst naar het Court (een soort van CJIB :-)) voor een bewijs dat we geen boetes open hebben staan. Bij het Court aangekomen kunnen we onze map met al onze papieren (paspoort, carnet e.d.) niet vinden in de auto. PANIEK !!!!!!!!! meteen terug naar de andere kant van de stad naar het boekingskantoor van de ferry, biddend dat de map daar ligt. Gelukkig lag de map er nog, Inshallah!!!!!!!! Dit was wel een vreugdedansje op straat waard. Van geluk besloten we de 2 dagen totdat de ferry vertrekt een hotel te nemen ipv in de stad slapen in de auto.
Als alles goed gaat vertrekken we morgen (24/01) naar Sudan. Om 8 uur morgenochtend moeten we eerst bij de traffic police onze egyptische nummerplaat inleveren en daarna zien we allemaal wel wat er gaat gebeuren. Inmiddels is de temperatuur overdag opgelopen tot zo’n 30 graden, ‘s avonds is het heerlijk koel.

Onze eerste indruk van Egypte was een druk, vies en hectisch land, maar nadat we de grote steden hebben verlaten hebben we onze mening bijgesteld. In de White Desert hebben we geen propje vuil gevonden, de politie en bevolking is behulpzaam en vriendelijk en we hebben overal heerlijk gegeten. Alleen in het zeer toeristische Luxor waren de mensen soms drammerig. Aswan verraste ons doordat het een vrij moderne stad is, terwijl wij een stoffig woestijnstadje hadden verwacht.
Na het toeristische Egypte zien we uit naar het minder toeristische Sudan.
Later meer.........

• 23 Januari 2011 - 11:39

Arnoud En Trix:

Jongens geweldig!!
    Wij lezen intussen alles wat we kunnen vinden op internet aan reisverslagen m.b.t. Afrika, zeer boeiend.
    Succes met de oversteek en veel plezier!

groetjes, arnoud en trix

• 23 Januari 2011 - 20:18

Robert:

Hoi Jeffrey, ik heb je link gevonden. Echt leuk om te lezen. Dat je er zoveel tijd aan wil besteden. Echt super. Doe voorzichtig en geniet ervan.

• 24 Januari 2011 - 10:44

Jos:

Jaloers, jaloers ................
    Geniet ze, doe ik ook van jullie reisverslag

• 25 Januari 2011 - 14:08

Sonja:

Hey Marie,
    Dat klinkt allemaal wel super hoor, en die foto's echt "kai-vet-gaaf",
    (nu heb je zeker geen tijd voor je e-readertje hihi).

Veel plezier in Sudan en ik lees het wel weer......

groetjes Sonja

• 26 Januari 2011 - 10:51

Ad En Marion:

Wauw, volgens mij genieten jullie volop. Mooie verhalen,mooie foto's.
    Wie zou er niet een beetje jaloers zijn ...
    Geniet ervan, goede reis en pas goed op elkaar !

Groetjes uit Meerle

• 29 Januari 2011 - 16:30

Lennart En Babs:

Jeffrey en Jose wat een avonturen weer! Erg leuk dat jullie er foto's bij plaatsen, zo kunnen we helemaal meeleven, super hoor. Heel veel succes de komende weken en we hopen gauw weer iets te lezen van jullie, dikke knuffels uit IJsselstein - Nederland!