Malawi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu Malawi - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jeffrey en Jose - WaarBenJij.nu

Malawi

Door: destinationcapetown

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey en Jose

14 Maart 2011 | Zambia, Lusaka

De grensovergang van Tanzania naar Malawi is geheel anders dan de voorgaande. Geen visumkosten, geen wachttijden, geen wegenbelasting, kortom heel relaxed.
Na 3 km worden we aangehouden door de trafficpolitie, we moeten 2 witte reflecterende stickers op de voorbumper plakken, deze hebben wij niet en we hebben nog geen lokaal geld (Malawi Kwacha) om de boete te betalen. Uiteindelijk mogen we doorrijden maar moeten er wel voor zorgen dat we die sticker aanschaffen. Omdat hierna niemand meer zich druk maakte over onze ontbrekende stickers hebben we ze ook maar niet aangeschaft.
Malawi wordt ook wel het warme hart van Afrika genoemd en dat blijkt geheel terecht. Iedereen is even vriendelijk, zwaait en lacht en geeft je echt het gevoel welkom te zijn.
Maar na ons vrij intensieve reisschema hebben we vooral behoefte aan een paar daagjes rust. En dat lukt prima in Malawi, vooral dankzij het enorme lake Malawi en de daaraan gelegen prettige campsites. Op drie verschillende campsites aan het meer brengen we 1 of 2 dagen door.
Ondanks dat Malawi 1 van de armste landen van Afrika heb je totaal niet het gevoel dat de bevolking daar gebukt onder gaat. Wij zijn wel in de regentijd waardoor er voorop landbouw mogelijk is en alles mooi groen is. De regentijd heeft wel als nadeel dat er veel malaria heerst en er hier en daar een kleine cholara uitbraak is omdat veel wc putten vol lopen en overstromen en zodoende ook riviertjes en waterputten bevuilen zodat de bacterie zich kan verspreiden.
In de hoofdstad doen we onze laatste boodschappen en vertrekken uitgerust naar Zambia. Met een beetje dubbel gevoel verlaten we Malawi. Het is zo`n leuk land dat we er graag nog wat langer wilde blijven, en dat zeker gedaan hadden als meer tijd hadden. Aan de ander kant zijn we erg nieuwsgierig naar Zambia, vooral naar South Luanga, waar we onze eerste nachtsafari gaan doen